Harga cicak Tokke/Gecko mahal..Berjuta-juta ringgit sekilogram $$$


Tokke @ gecko
Sebut sahaja pasal tokke atau gecko mesti terdetik difikiran kita binatang seperti cicak besarnya seperti biawak yang berharga berjuta-juta ringgit jikalau berat binatang tersebut mencecah 1kilogram keatas.


Wah mahalnya spesis tokke ni… sapa tak mau jadi kaya mengejut…



Pada 8 may 2010 yang lalu kalau tidak silap, seorang pemuda Malaysia di Kalabakan, Sabah mendakwa dia telah menemui seekor cicak gergasi seberat 64 kilogram di kawasan hutan sempadan dengan Kalimantan, Indonesia .

Jikalau sebut pasal tokke di sabah ni siapa tidak kenal… 1 malaysia sudah tau..bukan setakat Malaysia malah indonesia. tokke kini menjadi buruan ramai disebabkan harganya yang mahal dipasaran. Di percayai tokke ini adalah merupakan salah satu bahan untuk membuat ubat tradisional China.

Saya pernah melihat dengan mata kepala saya sendiri tokke ini. Ianya jinak dan saiznya lebih besar daripada cicak biasa (cicak yang biasanya menjadi mangsa dilastik di dinding2 rumah oleh kita heheheh ^_^).

Apa yang saya tau, pemburu-pemburu tokke biasanya akan memelihara tokke berkenaan sementara waktu . kerana apa?? Mereka memeliharanya sementara waktu kerana mereka ingin mendapatkan saiz tokke yang besar dan berat. Maklumlah kan harga tokke bergantung kepada beratnya…






Kalaulah aku, aku pun mau cari cicak yang bernama tokke ni… mahal tu bro…!! sapa tak mau duit….$$$ … sekarang ini bukan mudah nak dapat duit…kena berusaha bersungguh-sungguh…. Haaaa, bagi yang nak mencari tokke tu carilah, tetapi berhati-hati…. Kalau korang mau cari tokke, tgk2 la di siling rumah tu, di dinding, belakang almari kah manalah tau ada seekor dua tokke …hehehehe….

Apa-apa pun gud luck pencari tokke…^_^


0 comments:

 

Tinggalkan Komen Kat Sini

My Blog List